Platform21

Wednesday, October 05, 2005

Sabena blijft een waardevol merk


Sabena blijft een waardevol merk. Het bedrijf blijft niet alleen verder leven in nieuwe commerciƫle entiteiten, maar ook in het erfgoed dat de luchtvaartmaatschappij op bijna tachtig jaar activiteit heeft opgebouwd. Dat blijkt ook duidelijk uit de tentoonstelling 'Sabena - Air Nostalgie' die nog tot 8 januari loopt in het Antwerpse Fotomuseum.

"Tijdens zijn geschiedenis heeft Sabena een indrukwekkende collectie beeldmateriaal opgebouwd," benadrukte curator Christian Van Buggenhout, die het faillissement van de maatschappij heeft begeleid, tijdens de voorstelling van de tentoonstelling. "Dat waardevol erfgoed was bij het grote publiek echter onbekend. Commerciƫle waarde heeft dat niet, maar wij hebben geprobeerd het op een andere manier te gelde te maken."

In eerste instantie kwam er het boek 'Air Nostalgie', maar nadien werden ook fototentoonstellingen georganiseerd bij de verkoop van Sabena-memorabilia. "Nu krijgen we de kans om in het Antwerpse Fotomuseum het grote publiek met dit erfgoed kennis te laten maken," merkte de curator op. "Het vormt een aangrijpende getuigenis van de soms turbulente geschiedenis van de Belgische luchtvaartmaatschappij."

Christian Van Buggenhout had het daarbij over een uiterst waardevol archief, dat eigenlijk aan de Belgische samenleving toebehoort. "Het Fotomuseum zet een eerste stap naar het openstellen van dit uniek beeldmateriaal, zodat de herinnering aan Sabena aan de volgende generaties kan doorgegeven worden," meende hij. "Sabena maakte trouwens een erezaak van fotografie. De maatschappij had zelfs jarenlang eigen fotografen in dienst."

Maar Sabena wist ook heel snel dat goede reclame de luchtvaart in het algemeen en het welvaren van de eigen maatschappij ten goede zou komen. "Uit het volledige gamma van publicitair drukwerk presenteren we een losse greep van affiches en brochures waarin men duidelijk de diverse stijlen van bijna een eeuw reclame-opvattingen terugvindt," voerden de organisatoren aan.

Zo bemerkt men dat in het begin vooral de toestellen in de kijker werden geplaatst, maar in de jaren veertig evolueerde de aandacht stilaan van gezellig en familiaal naar exotiek en verre bestemmingen, om uiteindelijk terecht te komen bij het grafisch strak en zakelijk design van de jaren tachtig. Aanvankelijk werd alles getekend en geschilderd, maar vanaf de jaren zeventig nam de fotografie langzaam maar zeker de pure illustratie over.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home