Platform21

Friday, December 16, 2005

Antwerpen stelt Lifestyle Musea voor

Voortaan zullen de vier musea van de provincie Antwerpen zich onder een gemeenschappelijke noemer profileren. Ze behouden weliswaar hun zelfstandigheid, maar zullen vooral internationaal in één groep als Lifestyle Musea naar buiten treden.



“Het provinciale Sterkshof in Deurne barstte in de jaren zeventig uit zijn voegen en zag achtereenvolgens de deelcollecties diamant, textiel en foto naar een eigen locatie uitwijken,” benadrukte bestendig afgevaardigde Frank Geudens tijdens de voorstelling van de nieuwe eenheid. “In het Sterkshof bleef de waardevolle zilvercollectie achter en het kasteel werd vanaf 1992 een heus zilvermuseum.”



De vier musea kregen steeds meer zelfstandigheid, met elk een uitgebreider personeelsbestand en een jaarlijks budget van ongeveer 1,2 miljoen euro. Bovendien investeerde de provincie ongeveer 20 miljoen euro in nieuwe of vernieuwde gebouwen. “Het Fotomuseum verdubbelde in oppervlakte en werd in zijn genre het grootste van Europa, terwijl het Textielmuseum omgevormd werd tot een Modemuseum, onder één dak met de mode-academie en het Flanders Fashion Institute.”

Frank Geudens voegde er aan toe dat de provinciale musea zich op een bijzondere manier onderscheiden. “Veel meer dan andere leggen ze immers de nadruk op het heden en de toekomst,” benadrukte hij. “Bovendien zijn ze verbonden met bedrijvige industrietakken en zijn voorbeelden van creative industries.” Er zijn volgens de bestendig afgevaardigde dan ook duidelijke links met het departement economie van de provincie en de gewestelijke ontwikkelingsmaatschappij.

Die link maakte volgens Frank Geudens duidelijk dat de vier musea een onmiskenbare gemeenschappelijke noemer hebben. “Alle vier willen ze gezien worden als organisaties die kennis leveren rond de kunst als wijze van leven,” merkte hij op. “Door op die manier naar een gemeenschappelijk profiel te zoeken, kunnen de musea zich gemakkelijker positioneren op de nationale en internationale markt.”

Dat gemeenschappelijke werd uitgedrukt in een beeld van fotograaf Marc Lagrange. Daarin komen de waarden en het aanbod van de vier musea duidelijk naar voor. De bedoeling is dat dit element gebruikt wordt in de communiatie via advertenties, affiches, banners, documentatiemappen en promotiestand. Maar de eenheid zal ook nog worden benadrukt door gemeenschappelijke acties, lezingen en workshops.

Ter gelegenheid van dit nieuwe initiatief, kunnen geïnteresseerden tot het einde van de kerstvakantie de vier musea bezoeken aan een gunsttarief.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home