Platform21

Sunday, December 18, 2005

MUHKA kijkt naar kunstscène Vancouver

In het Museum voor Hedendaagse Kunst Antwerpen (MuhKa) is dit weekend een tentoonstelling over de hedendaagse kunstscène van Vancouver (Canada) geopend. Wat vandaag in Antwerpen wordt getoond, zou één van de grootste exposities van Canadese kunst zijn die ooit in het buitenland is opgesteld. Aan de voorbereiding werd dan ook vier jaar gewerkt. De tentoonstelling werd geopend in aanwezigheid van de Canadese ambassadeur en minister van binnenlandse zaken Patrick Dewael.


“Aan de westkust van Canada, in het overweldigende natuurschoon van British Columbia, ligt een geografisch geïsoleerd gebied dat 150 jaar geleden nog een grotendeels onontgonnen wildernis vormde,” benadrukte Muhka-voorziter Ernest Van Buynder. “In dat gebied ligt Vancouver, één van de drukste havens ter wereld en een stad met de hoogste levenskwaliteit ter wereld.”

“Ondanks een onmogelijk geïsoleerde geografische ligging in de periferie van het globale kunstgebeuren, staat deze stad al decennia lang wereldwijd bekend als de thuishaven van en voedingsbodem voor beeldende kunst van een zeldzaam hoge kwaliteit,” stelde de voorzitter nog. De stad geniet op kunstvlak dan ook een internationale faam.

Centraal in het werk van vele kunstenaars uit het gebied staat dikwijls de creatieve spanning tussen het sublieme landschapsschoon van British Columbia en de prozaïsche realiteit van het leven in een globale, postmoderne metropool. “In hun artistieke praktijk, die vaak de vorm aanneemt van een soort hedendaagse landschapskunst, bevragen deze kunstenaars de geldigheid van categorieën als natuur en cultuur en zoeken zij naar het evenwicht tussen traditie en vernieuwing in een uitermate jonge culturele ruimte als het Amerikaanse westen.



Het opmerkelijke van Vancouver Art is dat op een allesbehalve vanzelfsprekende locatie zoveel kunst van wereldformaat wordt geproduceerd, die bovendien in veel gevallen ook een zelfde ethiek of methodologie aankleeft. Maar daarbij komt onvermijdelijk ook de spanning tussen de lokale context en het globale verlangen van de kunst ter sprake.

De tentoonstelling ‘Intertidal’ stelt volgens Ernest Van Buynder zo de vraag naar de status van plek en plaats in een geglobaliseerde wereld die zichzelf juist graag plaatsloos, gedeterritorialiseerd en nomadisch waant. Intertidal is een verwijzing naar het spectaculaire getijdenverschil langsheen de kust van British Columbia. “Dat is meteen een krachtige metafoor voor de vele spanningsvelden die de hedendaagse kunstproductie in Vancouver karakteriseren,” stipt het Muhka nog aan.

Intertidal is de eerste tentoonstelling buiten Canada die de relatieve rijkdom en complexiteit van de Vancouver-scène als uitgangspunt neemt. De tentoonstelling vangt aan met een archief waarin deze productie wordt gekaderd, maar de klemtoon van Intertidal ligt onmiskenbaar op de artistieke ontwikkelingen van het laatste decennium.

In een historische introductie op de tentoonstelling verzamelde co-curator Scott Watson een aantal unieke documenten die een beeld scheppen van de lokale kunstscène in het Vancouver van de late jaren zestig en vroege jaren zeventig, een sleutelmoment waarop de conceptuele kunst zijn intrede doet aan de Canadese westkust en de basis wordt gelegd voor het kritische succesverhaal van wat in de jaren tachtig de Vancouver School van het foto-conceptualisme zal gaan heten.

De tentoonstelling werd samengesteld door Dieter Roelstraete (MuHKA) en Scott Watson, directeur van de Morris & Helen Belkin Gallery in Vancouver, docent kunstgeschiedenis en hoofd van het Curatorial Studies Program aan de Universiteit van British Columbia (UBC). Naar aanleiding van de tentoonstelling verschijnt een uitgebreid naslagwerk over de Vancouver School. De prijs daarvan bedraagt 25 euro.

Meer informatie is verkrijgbaar op de website www.muhka.be

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home