Louvre houdt uitverkoop
Er is grote beroering ontstaan in de Franse kunstwereld. Dat heeft het persbureau Associated Press gemeld. Velen zijn immers niet akkoord dat de Franse musea kunstwerken uitleent in ruil voor sponsoring. Om hun protest kracht bij te zetten, zijn ze met een online petitie gestart waarin gesteld wordt dat musea niet te koop zijn.
De actievoerders zeggen dat de Franse musea, met inbegrip van het Louvre, hun ziel verkopen door teveel werken uit te lenen aan buitenlandse musea en dat de Franse regering het rijke artistieke erfgoed van het land als een commercieel merk lijkt te beschouwen. Men vindt dat de musea met hun uitleenpolitiek veel verder gaan dan de traditionele internationale samenwerking.
Associated Press wijst erop dat het Louvre al begonnen is met het uitlenen van kunstwerken aan het High Museum of Art in Atlanta (Verenigde Staten) en onderhandelingen voert om in Abu Dhabi in de Verenigde Arabische Emiraten een mini-Louvre op te zetten. Het Pompidou Center zou in het Chinese Shanghai eveneens met een locale afdeling van start gaan.
Tegenstanders van deze politiek zeggen te vrezen dat dit beleid de Franse musea nadeel berokkent. Didier Rykner startte daarom de website 'La Tribune de l'Art', waarbij hij stelt dat de Franse regering de kunst gijzelt om de Franse economische en diplomatieke belangen te promoten. "Het is niet de rol van de Franse musea om het toerisme in Abu Dhabi te ontwikkelen," voert hij aan.
Rykner voegt er aan toe uitwisselingsprojecten en sponsoring te steunen en zegt geen schrik te hebben van globalisering, maar hij kan zich niet akkoord verklaren met de omvang van de nieuwe projecten en de hoge geldsommen die daarbij ingezet worden. Eerder hadden museumtopfiguren zoals Françoise Cachin, Jean Clair en Roland Recht in een open brief in de krant Le Monde al een gelijkaardig protest laten horen.
Daarbij stelden ze dat kunstschatten van onder meer Poussin en Raphael voor langere periodes naar het Amerikaanse Atlanta, de hoofdstad van drankengigant Coca-Cola, verhuisden in ruil voor een bedrag van 17 miljoen dollar. "Maar het ergste moet nog komen," schreven ze, verwijzend naar het Abu Dhabi-project. "Dat is een diplomatieke gift van Frankrijk aan de olierijke Verenigde Arabische Emiraten."
Volgens Le Monde zouden de Franse musea in ruil voor de samenwerking van de Verenigde Arabische Emiraten een bedrag krijgen van 653 miljoen dollar. Het museum in Abu Dhabi zou kunst krijgen uit diverse Franse musea, maar wel de naam van het beroemde museum krijgen tot het zijn eigen collectie zou hebben kunnen uitbouwen.
Louvre-directeur Henri Loyrette zag echter geen problemen in de samenwerking met Abu Dhabi. "Ook Cachin en Clair hebben destijds geld verzameld door belangrijke meesterwerken uit te lenen," voerde hij aan. "Het Louvre rekent ook geen huur aan voor de uitlening, maar aanvaardt wel bijdragen van private donoren die tentoonstellingen sponsoren."
Loyrette zei nog dat er uiteraard economische belangen in het spel zijn. "Geld uit dergelijke operaties is belangrijk," meende hij. "We kunnen dat niet verbergen. "Maar we mogen niet vergeten dat het Louvre was opgezet tijdens de Franse Revolutie en een universeel museum moest worden. De twee voorbije eeuwen heeft het altijd buitenlandse partnerships gehad."
De actievoerders zeggen dat de Franse musea, met inbegrip van het Louvre, hun ziel verkopen door teveel werken uit te lenen aan buitenlandse musea en dat de Franse regering het rijke artistieke erfgoed van het land als een commercieel merk lijkt te beschouwen. Men vindt dat de musea met hun uitleenpolitiek veel verder gaan dan de traditionele internationale samenwerking.
Associated Press wijst erop dat het Louvre al begonnen is met het uitlenen van kunstwerken aan het High Museum of Art in Atlanta (Verenigde Staten) en onderhandelingen voert om in Abu Dhabi in de Verenigde Arabische Emiraten een mini-Louvre op te zetten. Het Pompidou Center zou in het Chinese Shanghai eveneens met een locale afdeling van start gaan.
Tegenstanders van deze politiek zeggen te vrezen dat dit beleid de Franse musea nadeel berokkent. Didier Rykner startte daarom de website 'La Tribune de l'Art', waarbij hij stelt dat de Franse regering de kunst gijzelt om de Franse economische en diplomatieke belangen te promoten. "Het is niet de rol van de Franse musea om het toerisme in Abu Dhabi te ontwikkelen," voert hij aan.
Rykner voegt er aan toe uitwisselingsprojecten en sponsoring te steunen en zegt geen schrik te hebben van globalisering, maar hij kan zich niet akkoord verklaren met de omvang van de nieuwe projecten en de hoge geldsommen die daarbij ingezet worden. Eerder hadden museumtopfiguren zoals Françoise Cachin, Jean Clair en Roland Recht in een open brief in de krant Le Monde al een gelijkaardig protest laten horen.
Daarbij stelden ze dat kunstschatten van onder meer Poussin en Raphael voor langere periodes naar het Amerikaanse Atlanta, de hoofdstad van drankengigant Coca-Cola, verhuisden in ruil voor een bedrag van 17 miljoen dollar. "Maar het ergste moet nog komen," schreven ze, verwijzend naar het Abu Dhabi-project. "Dat is een diplomatieke gift van Frankrijk aan de olierijke Verenigde Arabische Emiraten."
Volgens Le Monde zouden de Franse musea in ruil voor de samenwerking van de Verenigde Arabische Emiraten een bedrag krijgen van 653 miljoen dollar. Het museum in Abu Dhabi zou kunst krijgen uit diverse Franse musea, maar wel de naam van het beroemde museum krijgen tot het zijn eigen collectie zou hebben kunnen uitbouwen.
Louvre-directeur Henri Loyrette zag echter geen problemen in de samenwerking met Abu Dhabi. "Ook Cachin en Clair hebben destijds geld verzameld door belangrijke meesterwerken uit te lenen," voerde hij aan. "Het Louvre rekent ook geen huur aan voor de uitlening, maar aanvaardt wel bijdragen van private donoren die tentoonstellingen sponsoren."
Loyrette zei nog dat er uiteraard economische belangen in het spel zijn. "Geld uit dergelijke operaties is belangrijk," meende hij. "We kunnen dat niet verbergen. "Maar we mogen niet vergeten dat het Louvre was opgezet tijdens de Franse Revolutie en een universeel museum moest worden. De twee voorbije eeuwen heeft het altijd buitenlandse partnerships gehad."
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home