Platform21

Sunday, January 29, 2006

Nieuw tijdschrift gedoopt

In het Antwerpse Museum voor Hedendaagse Kunst (MuHKA) werd donderdagavond het kunsttijdschrift ‘(H)Art’ boven de doopvont gehouden. Initiatiefnemers Marc Ruyters (hoofdredactie) en Joeri Aerts (zakelijk leider) mochten er onder meer de Antwerpse cultuurschepen Philip Heylen en een keure van Vlaamse topkunstenaars verwelkomen.



Philip Heylen benadrukte daarbij dat het nieuwe tijdschrift beantwoordt aan een duidelijke nood. “Beeldende kunst moet vandaag vooral hip zijn,” voerde de schepen aan. “Dat gaat gepaard met een verlaagde aandacht voor het inhoudelijke. Een tijdschrift dat daaraan juist meer aandacht wil besteden is dan ook bijzonder welkom.”



“Door de onmiskenbaar verminderende aandacht in de traditionele media voor hedendaagse beeldende kunst geraken meer en meer liefhebbers van actuele kunst niet meer aan de nodige informatie, kritiek en opiniëring,” motiveert ook Marc Ruyters de geboorte van (H)Art. “Bovendien kunnen kunstenaars, organisaties, musea en instellingen hun informatie minder en minder kwijt aan het publiek en verdwijnt een essentiële brugfunctie tussen producent, intermediair en consument.”

De hoofdredacteur stipt aan dat er wel enkele gespecialiseerde media bestaan, maar voegt er aan toe dat die slechts sporadisch verschijnen en slechts enkele honderden ingewijden bereiken. Er is dan ook een belangrijke gedeelte van de kunstsector die in de media weinig of niet aan bod komt. Die leemte wil (H)Art opvangen. Het tijdschrift verschijnt vijftien keer per jaar en kost drie euro per exemplaar.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home