Platform21

Wednesday, August 16, 2006

Tall Ships op weg naar Antwerpen


De Mir (Rusland), Joli Brise (Groot-Brittannië), Spaniël (Letland) en Akela (Rusland) worden zaterdag in Antwerpen binnengehaald als overwinnaar van de jubileumeditie van de Tall Ships’ Race. Dat blijkt uit de officieuze eindresultaten die door het organiserende Sail Training International woensdagmiddag werden bekend gemaakt. De wedstrijd werd dinsdagochtend om acht uur Belgische tijd afgevlagd, waarna de deelnemende schepen zich op motorkracht naar Antwerpen konden begeven.

De Tall Ships’ Race viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag. Als hoofdsponsor van het gebeuren slaagde Antwerpen erin om de aankomst van die jubileumeditie naar zich te halen. De race liep dit jaar tussen het Engelse Torbay en het Spaanse La Coruna, waarna de vloot naar Antwerpen zeilde. “Het werd geen gemakkelijke tocht, want er moest tegen een sterke tegenwind geknokt worden,” vertelde koersdirecteur kolonel Peter Newell. “De schepen moesten daarom aanvankelijk een westelijke koers aanhouden om die hindernis te omzeilen.”

Die omweg zorgde ervoor dat de race dinsdagochtend moest afgevlagd worden, om de schepen toe te laten om Antwerpen - zij het op motorkracht - toch tijdig te kunnen halen. Rond de vijftigste verjaardag van het evenement worden van zaterdag tot dinsdag in aan de Scheldekaaien en in de Oude Haven immers allerlei activiteiten georganiseerd. Bij de vorige Antwerpse edities in 2001 en 2004 kwamen daarbij telkens één miljoen geïnteresseerden opdagen. Een uitgebreid programma over de weekendactiviteiten is terug te vinden op de website www.tallships2006antwerp.be.



De officiële rangschikking wordt pas zondag bekend gemaakt. “Alles moet immers nog minitieus gecontroleerd en nagerekend worden,” aldus koersdirecteur Peter Newell. Een speciale vermelding gaat volgens algemeen coördinator David Van Riel wellicht wel naar de Belgische sloep Tomidi. “Die deed het bijzonder goed, tot plots het hoofdzeil vertikaal scheurde en men in Spanje aan de wal op zoek moest naar een zeilmaker,” vertelde hij. “Dat nam zo lang in beslag dat het schip aan de eigenlijke wedstrijd zelfs niet kon deelnemen. Maar hij is wel op weg naar Antwerpen.”

Antwerpen heeft een hechte band met de Tall Ships Race. Toen het whisky-merk Cutty Sark na twintig jaar stopte met de sponsoring van het evenement, sprongen de stad Antwerpen, de provincie en de Antwerpse haven in de bres, zodat de Tall Ships in hun logo voortaan de slagzin ‘Supported by Antwerp’ dragen. “Die sponsoring door Antwerpen is van levensbelang geweest voor het evenement,” vertelde ook voorzitter kolonel Ron Dadswell. “Dat heeft ervoor gezorgd dat we de nodige middelen hadden om het gebeuren verder uit te bouwen.”

Het organiserende Sail Training International is trouwens genomineerd voor de volgende editie van de nobelprijs voor de vrede. De organisatie zet zich immers in voor de opvoeding van jongeren van alle nationaliteiten, culturen, religies en sociale achtergronden en dit aan de hand van de zeilactiviteit. Eén van de meest gegeerde prijzen tijdens de race is trouwens de Friendship Trophy.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home