Platform21

Saturday, April 07, 2007

Alternatieve film heeft digitale toekomst

Steeds meer kwaliteitsfilms die nooit de bioskoop halen, krijgen op het internet enorme bereiksmogelijkheden. Een aantal downloaddiensten specialiseert zich immers in deze marktniche. Voorlopig blijft het voer voor echte cinefielen, want het computerscherm is nog altijd niet ideaal voor het bekijken van een film. Een aantal nieuwe technologieën zou die markt echter helemaal kunnen open breken.


De Amerikaanse krant The New York Times wijst erop dat de film 'Black' met Bollywood-acteur Amitabh Bachchan door Time Europe tot één van de beste tien films van 2005 werd uitgeroepen, maar dat de prent nooit de bioscoop heeft gehaald en bij het grote publiek nagenoeg onbekend is. De film is zelfs niet in dvd-formaat op de markt gekomen, maar hij kan van de website Jaman.com wel gedownload worden voor de prijs van 1,99 dollar.


Een aantal websites zoals Jaman specialiseren zich in de verspreiding van dergelijke digitale kwaliteitsfilms, die anders nooit een groot publiek zouden bereiken. "Op dit ogenblik blijft de bijval echter beperkt, want het bekijken van een film op een computerscherm is allesbehalve ideaal," schrijft The New York Times. "Maar er zijn een aantal oplossingen, zoals Apple TV, onderweg om die kloof te overbruggen."


Met de nieuwe technologieën wordt het immers gemakkelijk om een filmfile van de computer over te hevelen naar een plasmascherm of van de televisie een internet-apparaat te maken. "Indien dat proces naadloos verloopt, kan de digitale filmdistributie van een aantal getalenteerde onbekenden nieuwe beroemdheden maken, zoals de homevideo in de jaren tachtig ook de carrières van filmmakers Steven Soderbergh, Spike Lee en John Sayles lanceerde," meent The New York Times.


"Alternatieve content krijgt steeds meer mogelijkheden om ontdekt te worden," vertelde Curt Marvis, topman van de digitale bioscoop CinemaNow.com. "Ik heb het niet over video's op YouTube, maar over films die belangrijke festivals halen. Omdat het onderwerp controversieel is, het publiek moeilijk te bereiken valt of de distributie financieel niet haalbaar is, bleven die in het verleden bij de grote massa volledig onbekend. Maar er is op het internet duidelijk een publiek voor deze films."


The New York Times stelt dat de grote filmstudio's heel terughoudend zijn met hun online aanbod, uit angst voor piraterij of om te vermijden dat ze hun dvd-verkopen zouden kunnen kannibaliseren. "Maar ze kunnen wellicht niet lang meer hun kop in het zand blijven steken," waarschuwt de krant. "De dvd-markt blijft achteruit boeren en voorspeld wordt dat internet-video een miljardenmarkt zal worden."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home