Platform21

Saturday, January 05, 2008

Pover bioscoopjaar achter de rug

Tijdens het voorbije jaar is het aantal bezoekers van Belgische bioscopen met 6 procent gedaald. Dat blijkt uit cijfers van Screenvision, de reclameregie van de Belgische bioscopen. Volgens een woordvoerder van bioscoopgroep UGC is 2007 één van de slechtste jaren van het jongste decennium. Er werden het voorbije jaar in totaal 20,3 miljoen bioskooptickets verkocht.


In 2006 kregen de Belgische bioskopen meer dan 22,5 miljoen bezoekers over de vloer. Het verlies heeft volgens Screenvision vooral te maken met het ontbreken van grote kaskrakers. De Amerikaanse bioscopen slaagden er in de herfst een slap filmjaar alsnog goed te maken, zodat ze uiteindelijk zelfs vier procent meer bezoekers haalden dan het jaar voordien. Maar voor de Belgische bioscopen kwamen kaskrakers als ‘I am legend’ met Will Smith te laat.


Het voorjaar - vooral de maand april – bleek een tegenvaller. De paasvakantie is traditioneel een piek voor de sector, maar nu waren er volgens de bioskoopketen Kinepolis niet zoveel kaskrakers en was ook het weer prachtig. Tegen de zomer kwam Harry Potter uit en werd een inhaalbeweging ingezet, maar niet in die mate dat men alsnog op hetzelfde niveau van het recordjaar 2006 geraakten.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home