Platform21

Wednesday, October 18, 2006

Feest met Filmmuseum en Hart

Donderdagavond 19 oktober organiseert het Fotomuseum Antwerpen ‘A triple tunnel vision’, een evenement ter gelegenheid van de tentoonstelling Tunnelvision en de lancering van de nieuwe nummers van het Fotomuseum Magazine en het kunsttijdschrift Hart. Dat gebeurt met een doorlopende filmvoorstelling.

Op het programma staan de films ‘Conical Sound’ (1973) van de Britse regisseur Anthony McCall, ‘Conical Interect’ (1975) van de Amerikaan Gordon Matta-Clark en ‘Yamanote Lightblast’ (2006) van de Duitser Juergen Reble. Het evenement heeft plaats in samenwerking met MuHKA-media en start om 18 uur in het Fotomuseum aan de Waalse Kaai in Antwerpen.



Tegelijkertijd wordt ook de 36ste editie van het Fotomuseum Magazine voorgesteld. “Het magazine is gericht op een ruim publiek,” verduidelijkt hoofdredacteur Inge Henneman. “Zowel studenten als professionele fotografen, verzamelaars, amateurs, curatoren, critici als galerijhouders kunnen er hun gading in vinden.”

Bovendien wil het magazine een presentatieplatform vormen voor het fotografisch werk van toonaangevende fotografen. “Daarbij is er zowel aandacht voor internationale actuele fotografen, maar ook voor locale kunstenaars en ruimte voor debuten en onbekende oeuvres,” aldus nog Inge Henneman. “Omdat de invalshoek het gemiddelde vak- en amateurfotoblad aanvult, bezit het magazine een unieke positie in België en Nederland.”

Dat zegt ook hoofdredacteur Marc Ruyters van zijn tijdschrift Hart. “Dat kwam eind vorig jaar op de markt en heeft onze stoutste verwachtingen overtroffen,” benadrukt hij. “We verkopen nu tweeduizend exemplaren en onze boekhouder heeft al gewaarschuwd dat we nog winst gaan maken als we op deze manier verder gaan.”

Die bijval wijt hij aan het feit dat ook Hart een unieke plaats in het kunstmedia-landschap inneemt. “Enerzijds wijden de traditionele media wel bijdragen aan kunstevenementen, maar nauwelijks aan de kunst zelf,” merkt hij op. “Anderzijds besteden de meeste kunstmedia eigenlijk geen tijd aan de kunstactualiteit en richten zich op een heel select groepje kunstliefhebbers.” Hart is volgens hem actueel en voor iedereen.

Het blad wordt volgend jaar ook in Nederland op de markt gebracht. Daarmee hoopt de directie van het tijdschrift tegen de helft van volgend jaar een oplage te bereiken van minstens vierduizend exemplaren. Verder maakte Marc Ruyters ook nog bekend dat Hart in onderhandelingen is met enkele televisiestations voor de productie van kunstprogramma’s die door Hart zouden worden samengesteld en gemaakt.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home