Platform21

Wednesday, May 30, 2007

Roken is onderdeel van cultuur

Roken is een onderdeel van de cultuur. Dat merkt de Antwerpse kunstenaar Luc Tuymans op naar aanleiding van zijn nieuwe tentoonstelling in het FotoMuseum Antwerpen. In de tentoonstellingsruimte heeft Tuymans dan ook een heuse rookruimte voorzien, waar de museumbezoeker dan ook even kan verpozen, een sigaretje kan opsteken en daardoor meteen ook de sfeer van het werkproces van de Antwerpse kunstenaar kan opsnuiven.




“Ik sta ’s ochtends op met een sigaret,” vertelde Luc Tuymans tijdens de voorstelling van zijn tentoonstelling in het FotoMuseum Antwerpen. “Ik rook als ik nadenk en ik rook als ik schilder. Roken is een onderdeel van cultuur, maar dat dreigt door de steeds striktere regelgeving verloren te gaan.” Om de bezoeker een inleidend zicht te geven op de leefwereld van de creatieve kunstenaar Tuymans, heeft hij dan ook een rookruimte laten installeren in het midden van de tentoonstellingsruimte.


“Net zo tijdelijk als muurschilderingen of als het verschijnen van beeld in een polaroid – twee van de vele artistieke uitingen van Luc Tuymans – is immers een sigaret,” aldus het Museum voor Hedendaagse Kunst Antwerpen (MuhKa), de organisator van de tentoonstelling. “Tegelijk maakt Tuymans zo duidelijk hoe roken een onderdeel is van zijn werk en bij hem hoort. Tevens is het een klein statement op een ogenblik dat de sigaret juist overal uit het openbare leven wordt gebannen.”

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home